15 Haziran 2012 Cuma

Collezione İnternet Mağazasının Kuruluş Hikayesi



 

Linkedin'deki E-TİCARET AĞI GRUBU moderatör'u Devran Eroğul Beyin gerçekleştirdiği röportajı sizlerle paylaşmak istiyorum. 



Hakan Bey, her şeyden önce bizlerle bu röportajı yapmayı kabul ettiğiniz ve tecrübelerinizi bilişim ve e-ticaret sektörüyle paylaştığınız için size çok teşekkür etmek istiyorum. Ülkemizin özellikle sektörümüzün ihtiyacı olan şeyin bilginin açıkça paylaşımı olduğunu düşündüğüm için katkınızdan özellikle çok memnun oldum ve umuyorum ki sektör tecrübelerini paylaştıkça, birbirine destek oldukça hep daha iyi işler çıkacak daha iyi şeyler başaracağız. Hemen sorularıma geçmek istiyorum.


* Online alışveriş sitenizin açıldığını bu ay içinde duyurdunuz; öncelikle gelen tepkilerle başlamak istiyorum. Nasıl tepkiler aldınız, müşterilerinizin ilk reaksiyonları nasıl oldu? Umduğunuz tepkileri alabildiniz mi?

Öncelikle “E-Ticaret Ağı” grubu ile e-ticaret konusunda çalışan profesyonellere güzel bir bilgi paylaşım ortamı sunduğunuz için teşekkür etmek istiyorum. Collezione olarak e-ticaret mağazamızı 20 Nisan itibariyle hizmete sunduk. İnternet mağazamızı çok agresif bir reklam ve pazarlama kampanyası ile açabilirdik aslında ama bunu bilinçli olarak tercih etmedik. Bu şekilde yüksek pazarlama bütçeleri ile açılış yapan e-ticaret markalarından pek çoğu çok ciddi sorunlarla karşılaştılar. Bu yolu tercih etmemiş olmamıza rağmen ilk günden itibaren siteye beklentimizin ötesinde ilgi oldu. İlk gelen siparişlerin mağazamızın yer almadığı Hakkâri, Tunceli, Artvin gibi illerden gelmesi bizi oldukça mutlu etti. İlk 20 gün içerisinde 81 ilin 72’sinden sipariş aldık. Bu siparişlerin %27’si mağazamızın olmadığı illerden geldi. Bugün ülkemizin en uzak noktalarına dahi ciddi rakamlarda satış yapabiliyor olmamız e-ticaretin potansiyelini göstermesi açısından oldukça anlamlı.
Collezione olarak müşterilerimize çok güzel bir alışveriş deneyimi sunmak en öncelikli hedefimiz. Sitemizi açmadan önce şirketimiz çalışanlarına özel indirimle satış yapıp onların değerlendirmelerini almış olmamız bize ilk müşteri deneyimini kendi içimizde yaşama avantajını sağladı. Geri dönüşleri dikkate alarak düzenlemeler yaptık, süreçlerin ve işleyişin oturmasını sağladık ve sonrasında internet mağazamızı son haliyle müşterilerimizin beğenisine sunduk. Vaktinin çoğunu internette geçiren bir müşteri profiline sahibiz acaba müşterilerimizde arzu ettiğimiz beğeni hissi oluşur mu diye endişeliydik. Sitede ilk alıveriş deneyimini yaşayan pek çok müşterimizden beğeni ve övgü dolu mesajlar alınca endişemiz sevince dönüştü. İlk günden itibaren satışa sunduğumuz ürünlerin tahminimizin ötesinde ilgi görmesi bizi şaşırttı.     

* Online alışveriş sitenizden beklentileriniz ve hedefleriniz nelerdir?

İnternet mağazamızı bir yılın sonunda ciro sıralamasında ilk 5 mağaza içerisine sokmak gibi bir hedefimiz vardı. Yaklaşık 1.5 aylık süre içerisinde oluşan müşteri ilgisini görünce bu hedefe daha kısa sürede ulaşabiliriz beklentisi oluştu açıkçası. 5 yıl içerisinde toplam satışlarımızın %5’ini internet kanalı üzerinden gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Yurt dışında Rusya, İran,  Arabistan gibi ülkelerdeki müşterilerden ürünlerimize internet siparişi verme yönünde talepler geliyor. İnternet mağazamızın mevcut alt yapısını kullanarak ileride franchise mağazalarımızla yapacağımız iş birlikleri ile yurt dışına da satış yapma planımız vardı, bu talepleri görünce daha hızlı hareket etmemiz gerektiğini gördük. Bu pazarlarda çok büyük bir e-ticaret potansiyeli olduğunu düşünüyoruz. Yurt dışı franchise mağazalarımızın da içerisinde yer alacakları bir tedarik zinciri modeli ile uygun gördüğümüz ülkelerde internet üzerinden satışa başlama fikri bizi çok heyecanlandırıyor.

* Biraz da isterseniz proje sürecinden bahsedelim, projenin devreye alınması ne kadar sürdü, proje sürecinde yaşadığınız ve paylaşmak istediğiniz önemli noktalar var mıdır? Yaşadığınız sıkıntılar hakkında neler anlatabilirsiniz?

Collezione olarak bilgi teknolojileri alt yapısı anlamında 2010 yılından itibaren çok ciddi bir değişime gittik. Microsoft Axapta ERP, Oracle Perakende Planlama Çözümü, PLM projesi, İş Zekası uygulamaları derken e-ticaret projesini ancak 2011 yılında iş planımıza dâhil edebildik. 2009 yılından beri aslında konu şirketimizin hep gündemindeydi. 2010 yılında IT stratejimizi belirlerken e-ticareti 2012 yılına planlamıştık. 2011 yılının Kasım ayında ilk araştırmalara başladık. Önce bu alanda lider yabancı çözümleri inceledik ve gerçekten çok şey öğrendik, pazarın bugün konuşmadığı, öneminin farkında olmadığı pek çok uygulamayı bu ürünleri detaylı şekilde incelerken öğrendik. Bir taraftan da Türkiye pazarında kendini kanıtlamış yerel çözümleri inceledik. Çok detaylı analizler ve değerlendirmeler yaptık ve sonunda Proj-e firmasıyla birlikte çalışmaya karar verdik. Damdan düşmüş ya da tam aksine çok başarılı olmuş e-ticaret siteleriyle yaptığımız görüşmeler de bize çok ciddi katkı sağladı. Nelere dikkat etmeliyiz, nelerden sakınmalıyız bunları görebildik. Dünya genelinde ve Türkiye ölçeğinde yüzlerce siteyi inceledik. Artılarını eksilerini tartıştık, farklılığı nasıl yaratırız bunu sorgulamaya çalıştık. Bu toplantılarla da aslında projemizin kapsamını oluşturmuş olduk. Bu analiz toplantıları bittiğinde artık ne istediğimizi biliyor durumdaydık. E-ticaret projesinin basit bir web sitesi uygulamasından ibaret olmadığını pazarlamasıyla, alışveriş süreciyle, lojistiğiyle, hukuksal boyutuyla, müşteri hizmetleri yönüyle çok farklı bir alışveriş mecrası olduğunu şirketimizin her birimine aktardık. Nasıl bir işe giriştiğimizi ve olası kötü senaryoları onlarla paylaştık. Ciddi bir duyarlılık ve hassasiyet oluştu, herkes işi sahiplendi. Neredeyse her birimi projeye dâhil ettik ve bir şekilde kendi birimiyle ilgili projeye katkıda bulunmasını sağladık. Hukuk biriminden, lojistiğe, mali işlerden ürün yönetimine daha pek çok birimden 40’dan fazla kişinin projede emeği var diyebiliriz. Tüm çalışma arkadaşlarımız proje için çok ciddi efor sarf ettiler. Birlikte çalıştığımız firmayla güzel bir ekip havası oluşturmayı başardık, müşterilerimizin beğenisini kazanacak bir e-ticaret sitesi oluşturmak için her iki taraf da ciddi emek sarf etti. Müşteri geri bildirimlerini inceleyince arzu ettiğimiz beğeninin, memnuniyetin müşteride oluştuğunu görüyoruz, bu gerçekten çok sevindirici.      


* Sitenizi incelediğimizde anasayfada Twitter, Facebook veri beslemelerini ve "Facebook Login" gibi bazı özellikleri görüyoruz. Bu özelliklerle ulaşmak istediğiniz hedefler nelerdir?

Sosyal medya genç tüketici kitlemizin olmazsa olmazı, zamanlarının önemli bir kısmını burada geçiriyorlar. Üye kaydı olurken facebook login uygulamasını onlara sunarak hızlı bir şekilde üye olmalarını sağlamak istedik. Facebook, Twitter, Pinterest gibi sosyal medya ortamlarında paylaşımı teşvik ederek sitemizin ziyaretçi trafiğini yükseltmeyi hedefliyoruz. Ürünlerle ilgili bu istatistikleri ürünü geliştiren birimlerimiz de değerlendirmeyi planlıyorlar. Hangi ürün çok beğenildi-paylaşıldı, hangi gömlek daha çok görüntülendi, hangi ürün daha çok satın alındı bu bilgiler aslında ürün geliştirme süreci için çok önemli veriler. Zaman geçtikçe bu verilerin alınacak kararlarda ciddi tesirleri olacağını düşünüyoruz.


* Collezione markasının özellikle genç tüketiciler tarafından tercih edildiğini biliyoruz. Bu kitleye daha fazla seslenmek için ne gibi etkinlikler düşünüyorsunuz?

Teknolojiyi, interneti, sosyal medyayı yakından takip eden bir müşteri profiline sahibiz. Bu müşteri profilinin duygularına, beklentilerine yanıt verecek uygulamalar üzerinde çalışıyoruz. İlerleyen günlerde yeni bir uygulamayı devreye alacağız. Müşterilerimize ürünle yaşadıkları deneyimi herkesle paylaşma imkânını sunacağız. Üründen müşteri deneyimine müşteri deneyiminden ürüne geçişin mümkün olacağı bir uygulama olacak. Deneyimsel pazarlamanın çeşitli enstrümanlarını kullanarak keyifli bir o kadar da sıradışı bir deneyimi müşterilerimize yaşatmak, bunu yaparken de onlara çeşitli sürprizler sunmak istiyoruz. Şimdilik bu kadar bilgi yeterli olsun Devran Bey, inşallah müşterilerimiz de bu yeni uygulamayı beğenirler.


* Kullanılan fotoğrafları ve genel görselliği oldukça beğendiğimi belirtmeliyim. Özellikle ürün fotoğrafları bir çok muadil alışveriş sitesinden çok daha profesyonel ve tutarlı çekilmiş. Üstelik bir ürün birden fazla açıdan fotoğraflanmış.  Bir hazır giyim firmasının her sezon yüzlerce hatta binlerce ürün geliştirdiğini düşündüğümüzde bunun sürekli tekrarlanan büyük bir iş olduğu ortaya çıkıyor. Bu konuda neler söyleyeceksiniz?

Özellikle genç kesime hitap eden bir marka olduğumuz için ön yüz tasarımında markamızı yansıtacak, çekici, özgür,  bir tasarım sunuyor olmamız gerekiyordu.  Konusunda kendisini kanıtlamış profesyonel bir web tasarım ajansıyla çalıştık. Markamızı onlara anlattık, sunumlar yaptık, marka konumlandırması ile özdeşleşen bir tasarım konsepti kurgulamaya çalıştık bunda da başarılı olduğumuzu gelen geri bildirimlerden gördük. Sitenin genel tasarımı dışında binlerce modelin yer aldığı hazır giyim koleksiyonun fotoğraflanması işin en yorucu kısımlarından biriydi. Sezonda renk seçenekleri de düşünüldüğünde binlerce fotoğraf çekilmesi gerekiyor ve bu görsellerin de müşteride beğeni yaratacak kalitede olması gerekiyor. Ürün görselliğinin önemli olduğunu bildiğimiz için profesyonel çekimlerin yapılabileceği büyük bir stüdyo kurduk. Konusunda uzman, işine aşık bir profesyonel fotoğrafçı ile çalışıyoruz. Binlerce kareyi işini layıkıyla yaparak çekmek gerçekten takdir edilecek bir husus. Müşterilerimizin de ürün görsellerini beğendiğini görünce tüm yorgunluk gitti diyebiliriz.

* Müşteri hizmetlerinin, özellikle moda sektöründe, tüketici için önemini ve sizin de müşteri memnuniyeti konusundaki titizliğinizi daha önce yaptığımız görüşmelerden biliyoruz. Online alışveriş sitenizde ne tür müşteri hizmetleri işlevleri kurguladığınızı anlatabilir misiniz?

Türk ticaret hayatında derin izleri olan ahilik kültüründe “Müşteri velinimetimizdir” diye güzel bir söz vardır.  Müşteri kraldır demiş yabancı pazarlamacılar. Müşteri varsa varız yoksa biz de yokuz aslında. Şirketimizi var eden, ayakta tutan müşterilerimizi memnun etmek adına onlarla çok yakın bir iletişim kurmaya gayret ediyoruz.  Müşterilerle iletişimin büyük bir bölümünü sitemize entegre CRM modülü üzerinden yazılı olarak yürütüyoruz. Müşteri hizmetleri birimimiz mesai saatleri içerisinde bir taraftan bu mesajlara yanıtlar yazıyorlar, diğer taraftan da gelen telefon çağrılarına yanıt veriyorlar. Çok nadiren de olsa istemeden kızdırdığımız müşterileri memnun etmenin yollarını arıyor ve gönülleri almaya çalışıyoruz. Açıkçası bunda da oldukça başarılı olduğumuzu söyleyebiliriz. Tüm üyeleri kapsayan bir anket çalışması ile çeşitli açılardan yaşattığımız alışveriş deneyimini, müşteri memnuniyetini, sevkiyat performansımızı v.s. ölçümlemeye çalışıyoruz. Bu tür bir çalışmaya bir müşteri olarak ben başka e-ticaret sitelerinde rastlamadım, açıkçası umursandığını hissetmek istiyor müşteriler, ben de istiyorum. Müşterilerimizin samimi görüşlerini, değerlendirmelerini, eleştirilerini almak ve kendimize bu geri bildirimler sonrasında bir yol haritası oluşturmak istiyoruz. Ankette teşekkürlerini ileten çok sayıda müşteri var bu bizi gerçekten çok memnun etti. Anket neticelendiğinde hazırlayacağımız bir analizi şeffaf bir şekilde kamuoyu ile de paylaşmayı düşünüyoruz. Ülkemizde e-ticaret sitelerinin sayısı hızla artıyor, pek çok projenin başarısızlıkla sonuçlanacağını görmek için müneccim olmak da gerekmiyor. Biz farklılığımızı sunduğumuz hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti ile ortaya koyacağız.          


* Sitenizde 25 TL üzerinde alışverişlerde kargo bedava sunuluyor, muadil bir çok sitede bu 100,150 TL üstü siparişler için geçerli olan bir kampanya oluyor genelde. Bu tercihi yapmanızdaki sebepleri paylaşabilir misiniz? Bu süreli mi yoksa süresiz bir kampanya mı olacak?

Collezione müşterileri için modayı erişilebilir kılmayı ilke edinerek bugünlere gelmiş bir marka biliyorsunuz. Uygun fiyata moda ürünler sunarak müşterilerimize modayı takip edebilme keyfini yaşatmaya çalışıyoruz. İnternet mağazamızın ilk açılışında da aynı hassasiyeti gözeterek ücretsiz kargo limitini olabildiğince düşük tutmaya çalıştık. Orta vadede önceliğimiz karlılıktan ziyade olabildiğince fazla sayıda müşteriye internetten alışveriş deneyimini yaşatmak. Bir süre daha kargo limitini bu şekilde devam ettirmeyi düşünüyoruz ama sonrasında kargo limitlerini belirttiğiniz gibi olmasa da biraz yükseltmeyi planlıyoruz. Şirketimizin e-ticaret mağazasına yatırımları önümüzdeki dönemde de artarak devam edecek. Bu yeni satış kanalına çok önem veriyoruz. Örneğin mağaza kanalımızdan farklı olarak internetten alışveriş yapan müşterilere hediye ürünler sunuyoruz. İlerleyen zaman içerisinde internet mağazası cirosu arttıkça rakamsal olarak da kendi başına bir satış kanalına dönüşecek, bu yeni satış kanalında ilgi çeken, farklılık yaratan cazip fırsatları müşterilerimize sunmaya devam edeceğiz.   


* Biraz da entegrasyon boyutundan bahsedelim. Back-end sistemlerle, diğer operasyonel sistemlerinizle (ERP,CRM vb) ne gibi entegrasyonlar gerçekleştirdiniz ve planlıyorsunuz, bahsedebilir misiniz?

En başta da belirttiğim gibi son üç yıl içerisinde bilişim alt yapısında ciddi anlamda değişikliğe gittik. Ürünü doğru ve eksiksiz şekilde tanımlamak ve ürün yönetimini yapabilmek hazır giyim gibi binlerce modelin satışa sunulduğu bir sektörde gerçekten çok önemli. Finansal planlamanın yapıldığı perakende planlama çözümünden ürünlerin yaşam döngüsünün başladığı PLM sistemine, oradan da ERP sistemine kadar her aşamada entegre bir yapı kurulmuştu şirketimizde. ERP sistemiyle entegre çalışan e-ticaret sitesi ile de ürünleri internet ortamında müşterilerimizin beğenisine sunmuş olduk.  Mevcut bilişim alt yapısı binlerce modelden oluşan koleksiyonun internet ortamında satışa sunumunu kolaylaştırdı. Ürün tanımlarını, envanter verilerini, sipariş, fatura, muhasebe, kargo süreçlerini entegre ederken ERP sistemimizdeki mevcut perakende modüllerini kullanmak iş yükümüzü oldukça hafifletti. ERP sistemindeki ürün bilgileri entegrasyon ile otomatik olarak e-ticaret sistemine aktarılmakta. Sitemizi inceleyenler farkına varacaktır; ürün filtrelerinde müşterinin aradığı ürüne kolay ulaşabilmesi için birçok kriterimiz mevcut. Bu filtre seçeneklerinde yer alan renk, fiyat, ürün özelliği gibi bilgilerin aktarımı da bu entegrasyonla hızlı ve sorunsuz bir şekilde gerçekleşiyor.
En önemli konulardan biri de şüphesiz sipariş ve envanter bilgilerinin entegrasyonu idi. Pek çok firmanın yönetirken çok zorlandığı ve ciddi müşteri memnuniyetsizlikleri ile baş etmek durumunda kaldığı bir süreçti bu. Bu nedenle siteden verilen siparişlerin kısa süreli periyotlarla ERP sistemine aktarılması ve envanter bilgilerinin güncelliğinin ve doğruluğunun sağlanması bizim için en kritik süreçlerden biriydi. Siparişin ERP’ye aktarımı sonrasında lojistik ekibine otomatik iş emri düşürmüş oluyoruz. Sistemlerin entegrasyonunun sağlanmış olması bu aşamada zamandan ciddi tasarruf etmemizi ve dolayısıyla sevkiyatların hızlı bir şekilde gerçekleşmesini sağladı. Ürünler bu sayede taahhüt ettiğimiz sürelerin altında müşterilerimize ulaştı. Kısa süre içerisinde teslimat gerçekleştiriyor olmamızla ilgili birçok müşterimizden olumlu dönüşler aldık.
E-Ticaret mağazamızı ERP alt yapısında diğer mağazalar gibi tanımlamamız e-ticaretle ilgili tüm detaylı raporları mevcut iş zekâsı ve raporlama sisteminden alabilmemizi sağladı. Sepet ortalamaları, sipariş sayıları, sepet derinlikleri, satılan malın maliyeti, saatlik dilimlerde satış adetleri gibi pek çok bilgiye, ekstra bir gayret sarf etmeden mevcut BI alt yapısı üzerinden erişebildik. Böylelikle satış analizlerinin kolaylıkla yapılabilmesi için ilgili birimlerin önüne gerekli araçları hızlı bir şekilde sunmuş olduk. Mevcut raporlama ve karar destek sistemlerinin kullanımı çalışanların yeni raporlama araçlarına adaptasyonu gibi bir yükten de bizi kurtarmış oldu.
Şu anda e-ticaret sistemiyle birlikte gelen CRM çözümünü kullanıyoruz, e-ticaret sistemindeki müşteri verilerini ERP çözümümüzdeki CRM modülü ile de kısmen entegre ettik. Tamamen hazır olduğumuzda kendi CRM modülümüz üzerinden CRM faaliyetlerini yürütüyor olacağız. Burada hedeflediğimiz yapı, müşteri profiline uygun pazarlama politikaları geliştirerek, müşteri memnuniyetini daha yukarıya taşımak. Bunun için veri analizleri yaparak aksiyon planı çıkarıyoruz. Kullanmakta olduğumuz e-ticaret çözümünün daha önce pek çok firmada denenmiş ve stabil bir çözüm olmasının işimizi her aşamada kolaylaştırdığını söylemeliyim. Konusuna hâkim deneyimli bir proje ekibiyle çalıştık bizlerle deneyimlerini paylaşmaları sağlıklı işleyen bir yapı kurmak adına çok faydalı oldu.

* Son olarak sizin eklemek istediğiniz ve Teknolojik Gruba iletmek istediğiniz mesajınız var mıdır?

“E-Ticaret Ağı” grubunun faaliyetlerini yakından takip ediyorum. Umarım paylaştığımız bilgiler bu konuda yatırım yapmak isteyen, ya da proje yürüten arkadaşlarımız için de faydalı olmuştur. Röportaj talebinizle bize bu imkânı tanıdığınız için de size çok teşekkür ederiz.

* Hakan Bey, değerli vaktiniz için çok teşekkürler. Online mağazanızın başarılarını diliyorum.

Hiç yorum yok: